یادگیری زبان دوم
عزیزالله میرزایی؛ زهره اسلامی راسخ؛ غلامرضا صالحپور
چکیده
تحقیقات زبان دوم اخیرا نشان داده است که تلفیق آموزش مبتنی بر ساختار با فعالیتهای ارتباطی و تشریک مساعی بسیار موثر است. نظریه فرهنگی اجتماعی، اکوسیستم آموزشی کارکرد محوری را فراهم می کند که در آن دانش ساختاری زبان دوم با استفاده عملی آن عجین می گردد. این مطالعه که ملهم از نظریه فرهنگی اجتماعی است، اثرات آموزش کارکرد محور دستور زبان ...
بیشتر
تحقیقات زبان دوم اخیرا نشان داده است که تلفیق آموزش مبتنی بر ساختار با فعالیتهای ارتباطی و تشریک مساعی بسیار موثر است. نظریه فرهنگی اجتماعی، اکوسیستم آموزشی کارکرد محوری را فراهم می کند که در آن دانش ساختاری زبان دوم با استفاده عملی آن عجین می گردد. این مطالعه که ملهم از نظریه فرهنگی اجتماعی است، اثرات آموزش کارکرد محور دستور زبان و بازخوردهای واسطه ای در بستر رسانه ارتباط جمعی تلگرام را بر یادگیری دفعی دانش دستور زبان فراگیران زبان دوم بررسی می کند. شرکت کنندگان در تحقیق 30 فراگیر انگلیسی به عنوان زبان خارجه بودند که در معرض سه نوع مختلف از شرایط یادگیری قرار گرفتند: 1) آموزش سنتی معلم محور به عنوان گروه مقایسه 2) آموزش از طریق تشریک مساعی متناسب با محدوده ی تقرببی رشد (ZPD) فراگیران در یک کلاس واقعی به عنوان اولین گروه آزمایشی 3) آموزش بر اساس محدوده ی تقریبی رشد در فضای مجازی تلگرام به عنوان دومین گروه آزمایشی. دانش دستور زبان هر سه گروه در مورد ساختار سوالات غیرمستقیم در جملات زبان انگلیسی که معمولا برای فراگیران فارسی زبان چالش برانگیز است با پیش آزمون و پس آزمون مورد سنجش قرار گرفت. فعالیت های تعاملی و تشریک مساعی دو نفره سه نفره و گروهی جهت مشارکت دادن فراگیران در ساختن تمرینهای عملکردی زبان و ارایه راهنمایی منطبق بر محدوده ی تقریبی رشد در دو گروه آزمایشی حضوری و مجازی به کار گرفته شد. نتایج نشان دادند که دو گروه محدوده ی تقریبی رشد عملکرد بهتری نسبت به گروه مقایسه داشتند. علیرغم مشاهده روند فراگیری بهتر در گروه مجازی رسانه ارتباط جمعی تلگرام، تفاوت معناداری بین دو گروه محدوده ی تقریبی رشد یافت نشد. مصاحبه های انجام شده با شرکت کنندگان پس از آزمایش بیانگر نگرش مثبت فراگیران نسبت به استفاده از امکانات تلگرام جهت آموزش مبتنی بر عملکرد دستور زبان بود. کاربردهای نظری و آموزشی بیشتر این تحقیق نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت.